söndag 11 december 2016

Äventyrspedagogik Lyckan





Äventyrspedagogik Lyckan

 Syftet med äventyrspedagogik är att:  
  • Väcka lust till att lära
  • Lära sig viktig kunskap genom spännande upplevelser som engagerar både kropp, själ och alla våra sinnen,
  • Arbeta temainriktat på ett sätt som skapar ett stort engagemang hos barnen,
  • Stärka barnet som individ- alla ska få uppleva att de är viktiga,
  • Lära sig mer om sig själv, om andra och om världen,
  • Öka barnens sociala kompetens och stärka samhörigheten i gruppen,
  • Ta tillvara fantasins och sagans kraftfulla potential som pedagogiska redskap,
  • Använda utemiljön som en arena för lärande



Vi vill med äventyrspedagogiken ge barnen känslan av att göra något tillsammans där alla är en bit i ett pussel där alla bitar är lika viktiga. Barnen lär av varandra, genom fantasin, sina sinnen i ett sammanhang.










Hur arbetar vi?

Vi flyttar ut förskolans femårsverksamhet till vår äventyrsskog och använder den som en lärandemiljö och en arena för magiska och fantasifulla upplevelser. Samtidigt skapar vi möjlighet att ge barnen tid, utrymme samt att lära i mindre grupper.



Arbetet startar upp under höstterminen, delas upp i tre delar under läsåret och där alla delar är lika viktiga.
  • Förberedelsedel; arbetar med temat, tränar samarbete och stärker samhörigheten i gruppen samt förbereder sig för kommande uppdrag/ äventyr.
  • Äventyrsdel; barnen har fått ett uppdrag som genomförs i sagoskogen där barnen råkar ut för spännande saker
  • Efterarbetsdel; barnen får ge uttryck för sina upplevelser och känslor, tillsammans pratar vi om viktiga saker som sagoäventyret ger underlag för.


I ur och skur varje vecka under hela året går vi till äventyrsskogen där vi tillbringar dagen. Vi upplever skogen med hela kroppen och alla våra sinnen, arbetar med kamratövningar för att utveckla samhörigheten och vi-känslan i gruppen, leker, utforskar och upptäcker, lyssnar och känner, sitter runt elden och njuter av gemenskapen, lugnet och harmonin. Vägen dit är upplevelserik då vi aldrig i förväg vet hur lång tid den tar. 




Den är fysisk tung och kräver ett bra samarbete då alla måste hjälpas åt att dra den fullastade skrindan. I den har vi allt som behövs till vår lunch, som vi tillagar över öppen eld vid varje tillfälle i äventyrsskogen. Vi lagar maten från grunden där barnen är delaktiga under hela processen från det att elden tänds tills att den släcks.







Syftet med kamratövningar är att;
  • vi aktivt vill förbättra barnens förutsättningar för att de ska kunna   behärska den sociala arenan, utveckla sociala färdigheter och stärka barnens självbild.
  • övningen ska vara konstruerad så att alla behövs och ingen kommer undan,
  • övningen får inte vara för lätt, den ska ge utmaningar,
  • alla ska kunna delta




När vi under vårt arbete med kamratövningar ser att barnen blir trygga i sig själva, med varandra i gruppen, med oss pedagoger och äventyrsskogen går vi vidare med temaarbetet. 


Bildresultat för skräpahiaria

Saga om häxan Skräpahiaria


   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar